wie zijn wij

14-02-2024

Onze stichting bestaat uit 2 personen, Ella van Belzen en Gerda den Boer die op vrijwillige basis de stichting vanuit Nederland aansturen. We hebben een vast persoon, genaamd Walter Oluoch Muhwana die de stichting ter plaatse bestuurt. Hij zorgt dat alles wat georganiseerd en geregeld moet worden binnen de stichting goed wordt gedaan. Foto’s en aankoopbonnen krijgen wij als bewijs altijd toegestuurd. Wij hebben bijna dagelijks contact met Walter.

Dit begint met de zorg dat alle kinderen naar school kunnen. Daarnaast komen ze op zondag, en in de vakantie 3x per week, naar de resource voor extra onderwijs. Walter zorgt er tevens voor dat de kinderen een lunch krijgen in de resource. Net voor de kerstdagen krijgen de kinderen schoolkleding, boeken, rugzakken, schoenen en ondergoed uitgedeeld, en door het jaar heen andere dagelijkse behoeften die echt nodig zijn. Daarbuiten zorgt hij dat er medicatie/hygiëne gekocht wordt indien dit nodig is.

Normaal gesproken houdt onze zorg op na het voortgezet onderwijs (omdat het altijd al spannend is of we, om dit te realiseren, genoeg geld hebben), maar sinds er sponsors een kind ondersteunen, kunnen we af en toe een kind helpen met hun vervolgopleiding, en heel soms zelfs met hun onderkomen in de grote stad ver weg van huis.

Buiten de resource zijn er nog de nodige problemen die we proberen op te lossen, tezamen met Walter. Afgelopen november is Ella met haar man naar Kenia geweest. Dan zie en hoor je zoveel meer dan via de dagelijkse app. Zij is bij verschillende kinderen thuis geweest. Ter plekke heeft Ella b.v. voor verschillende kinderen matrassen geregeld, omdat kinderen op een dun matje op de harde koude vloer liggen te slapen. Door extra donaties hebben sommige gezinnen inmiddels solar verlichting. Ook hebben we weer nieuwe kinderen op de resource, kinderen die nog nooit naar school zijn geweest terwijl ze de leeftijd daarvoor al lang zijn gepasseerd. Soms worden kleine kinderen dagelijks voor de resource gedropt zodat Walter vraagt wat er loos is. Dan blijkt wel weer dat die kinderen door omstandigheden niet naar school kunnen, en wordt er gehoopt dat wij ze kunnen helpen.

Afgelopen jaar hebben twee moeders en de oudere meisjes anti-conceptie gekregen door middel van een hormoonstaafje in hun arm. Dit is in goed overleg met hun ouders/verzorgers gebeurd. Vooraf hebben alle jongens en meisjes met hun ouders/verzorgers voorlichting gekregen op gebied van seks, drugs en alcohol door een deskundig iemand.

Dit alles wordt mogelijk gemaakt door onze sponsors. We hebben vaste donateurs die ieder jaar de kosten voor 1 of 2 kinderen op zich hebben genomen, donateurs die algemeen betalen, en donateurs die een bedrag aan de stichting geven n.a.v. een jubileum van de zaak of familiefeest. Daarnaast proberen we doormiddel van verkoop van b.v. speculaaspoppen rond de sinterklaas of plantjes, of wordt er geld ingezameld bij de emballagebak van een supermarkt of op een school, extra geld binnen te halen. Ook in sommige winkels staat een spaarpotje.